Nærhet til arbeidslivet

Mennesker som snakker med hverandre. Foto

Kort vei fra studier til jobb: Kandidatundersøkelsen viser at 94 prosent av dem som har fått sin første jobb, fikk denne etter mindre enn tre måneder. Foto: Karoline O. A. Pettersen

Nærhet til arbeidslivet
Kandidatundersøkelsen 2024 viser at kandidater fra Nord universitet får relevante jobber raskt.

Nord universitet har undersøkt hvordan det går med studentene som oppnådde en grad ved universitetet.

94 prosent av dem som har fått sin første jobb fikk denne etter mindre enn tre måneder, og 80 prosent søkte fem eller færre jobber før de fikk ansettelse.

88 prosent opplever at utdanningen er relevant for den jobben de har i dag.

– Nord universitet arbeider for å oppnå nærhet mellom utdanningene og arbeidslivet. Det er veldig gledelig å se at kandidatene er ettertraktet på arbeidsmarkedet og at utdanningene er relevante for oppgavene som skal gjøres, sier prorektor for utdanning Levi Gårseth-Nesbakk.

Siviløkonomen gjorde innsatsen

Portrett av ung kvinne inne i en hotell-lobby. Foto
Nøkkelen til suksess: – Sett deg inn i bedriften du vurderer å søke jobb hos, sier Ida Woje. Hun signerte arbeidskontrakt et drøyt halvår før hun formelt ble uteksaminert. Foto: Lise Fagerbakk.

Ida Woje i Bodø er utdannet siviløkonom med hovedprofilen «Finansiering og investering» ved Nord universitet, campus Bodø. Hun begynte aktivt å lete etter en jobb hun virkelig ville ha, allerede da hun begynte på studiet. Noe hun mener er nøkkelen til å få en jobb du virkelig ønsker.

– Du må gjøre en innsats selv. Sett deg inn i bedriften du vurderer å søke jobb hos, og lese nøye gjennom utlysningsteksten, hvis de har en. Det er like viktig å vurdere om dette er riktig arbeidsgiver for deg, som at du er riktig arbeidstaker for dem. Ikke skriv en generell søknad, men rett den inn mot de egenskapene de søker etter, anbefaler hun.

Selv tok hun direkte kontakt med bedriften hun ønsket å jobbe for.

– Jeg brukte ofte KPBs rapporter under innleveringer og arbeid underveis på masteren. Slik at jeg ble interessert i å jobbe for dem, og tok kontakt, forteller Woje.

Arbeidskontrakten ble signert allerede et drøyt halvår før hun formelt ble uteksaminert.

– Det er høy kompetanse hos KPB, og de ville at jeg skulle bli ferdig med masteren min før jeg begynte hos dem. Jeg skrev den ferdig i januar, begynte hos dem 1. februar og leverte masteren min i mai 2023, forteller hun.

Trafikklæreren fikk jobb raskt

Kvinne som står ved siden av en bil. Foto
Attraktiv: Trafikklærere er attraktive på jobbmarkedet. Camilla Rønning fra Levanger fikk jobb lenge før hun var ferdig utdannet. Foto: Bjørnar Leknes.

Camilla Rønning fra Levanger ble ferdig med sin trafikklærerutdanning ved Nord universitet i Stjørdal våren 2022. Hun bekrefter at både hun selv og medstudentene raskt fikk seg jobb etter endt utdanning.

– Mange i mitt kull fikk seg jobb tidlig, spesielt de som bor sørpå. Selv var jeg på jobbintervju sommeren før siste studieår, forteller hun.

Rønning fikk jobben, og er i dag kjøreskolelærer ved Eggen trafikkskole i hjembyen. Her er hun kollega med tre andre kjørelærere, deriblant sin egen far, som har jobbet der i 19 år.

– Jeg visste derfor at miljøet her er veldig godt, sier hun.

– Det å vite at du har en jobb å gå til, lenge før du er ferdig uteksaminert, er selvsagt fint. Men det gjør også at du får et ekstra press. For da må du bestå og få alt godkjent, sier Rønning.

– Opplevde du at utdanninga var relevant for jobben?

– Ja, i stor grad. Og enda mer har jeg nok kjent på det de siste årene. Samtidig har jeg også kjent på hva jeg gjerne skulle lært mer om, som for eksempel pedagogikk og hvordan vi best kan tilpasse oss ulike mennesker. Vi møter mange unge med ulike utfordringer, som for eksempel angst. Jeg skulle gjerne lært mer om dette, for å være enda bedre rustet, sier hun.

Videreutdanning er også attraktivt

Muligheter for videreutdanning er viktig for kandidatene, universitetet og samfunnet.

Kandidatundersøkelsen 2024 viser at over halvparten enten er i gang med ytterligere utdanning eller planlegger mer utdanning i fremtiden.

– Det er viktig for oss å tilby god utdanning for studenter med ulik bakgrunn. For noen kan kompetansebygging dreie seg om å ta en lengre gradsgivende utdanning, mens det for andre kan være kortere utdanningsløp. Kandidatundersøkelsen viser at mange er opptatt av at arbeidsgivere legger til rette for at det er mulig å ta videreutdanning, sier Levi Gårseth-Nesbakk ved Nord universitet.

Fornøyd prorektor: – Det er veldig gledelig å se at kandidatene er ettertraktet på arbeidsmarkedet, sier Levi Gårseth-Nesbakk, prorektor for utdanning ved Nord universitet. Foto: Roger Grostad.

Kandidatundersøkelsen 2024

• 1723 personer som avla grad ved Nord universitet i 2022 og 2023, svarte på Kandidatundersøkelsen 2024.
    www.nord.no/kandidatundersokelsen
  • Dette er tredje gang kandidatundersøkelsen er gjennomført ved Nord universitet.
  • Nord universitet samarbeidet med Ideas2Evidence om årets gjennomføring

Mer informasjon: