Mathias fra Toten lever sykepleierdrømmen på Helgeland: nordlendingene er sykt trivelige!

Student med grønn jakke

Sykepleier. Mathias Tverbekkmo (25) fra Toten er utdannet sykepleier fra Nord universitet. I realiteten var han åpen for å flytte hvor som helst, men en vesentlig detalj gjorde at han flyttet nordover; – Nordlendinger er triveligere. Punktum, sier han. Foto: Lene Loe

Mathias Tverbekkmo visste to ting da han gikk på videregående – han ville bli sykepleier og han ville prøve noe nytt. En vesentlig detalj gjorde at han flyttet nordover: nordlendinger er triveligere. Punktum.

Se for deg den feteste friluftsliv-profilen på Instragram spekket av majestetiske fjell og dype blå fjorder som glir over til kritthvite strender.

Bilder med en spektakulær utsikt fra øyhopping blant ti tusen små og store øyer ved kysten, snapshots fra vandring på Norges nest største isbre Svartisen og videosnutter fra en av verdens vakreste bilturer langs Helgelandskysten, ifølge National Geographic.

Legg til Nord universitet, en gigantisk dose nordnorsk positivitet og en perle av en folkekjær by innerst i fjorden. Det fører deg nemlig til sykepleierutdanningen på Campus Helgeland i Mo i Rana.

Fra Toten til Nord-Norge

– Folkene sørpå tror landet slutter ved porten til Nord-Norge, men det stemmer jo ikke, ler Mathias Tverbekkmo (25) fra Toten.

Han sitter godt plassert i kantina på Campus Helgeland. Her har han tilbragt utallige lunsjpauser, studentgallaer og sosiale happenings gjennom de tre årene ved Nord universitets studiested i Mo i Rana.

Etter videregående og verneplikten i militæret tok Mathias sjansen og gjorde noe helt nytt. Dette førte i desember 2023 til en fullført utdannelse med graden Bachelor i sykepleie ved Nord universitet.

Jeg er utrolig glad over at jeg valgte å studere akkurat her. Foreleserne i Mo i Rana er enestående!

Mathias Tverbekkmo

– Jeg er utrolig glad over at jeg valgte å studere akkurat her, sier han fornøyd.

Når Mathias nå i ettertid ser tilbake på studenttilværelsen er han klar på én ting: foreleserne i Mo i Rana er enestående!

Mann som sitter på stol inne i et stort bygg, og ser rett i kamera. Foto
Jobb med mening: – Det som får meg til å stå opp hver dag, er å hjelpe folk tilbake i samfunnet, sier Mathias Tverbekkmo, som anbefaler Nord universitet på det varmeste. Foto: Lene Loe.

Unik kontakt med foreleserne

Studiet, som består av femti prosent praksis og femti prosent teori. tilbyr en unik veiledning mellom forelesere og studenter. Dette skyldes nettopp at kullene ikke er på flere hundre studenter stuet sammen i ett auditorium.

– En av de tingene jeg satte høyest pris på, var fordelen med å studere i en mindre by. Foreleserne har virkelig tid til studentene sine her, forteller Mathias og utdyper:

– Det å kunne stikke innom kontoret til foreleserne for å spørre om hjelp når man jobbet med en oppgave, og at du fikk hjelp fordi de hadde tid til å diskutere og drodle sammen med deg, var helt fantastisk!

Den gode og nære kontakten med de faglige ansatte ble avgjørende for tjuefemåringen gjennom hele studieløpet.

– En av foreleserne ble som en mentor for meg, og jeg følte meg sett. Jeg er veldig takknemlig som fikk akkurat denne personen i de fagene jeg synes var vanskelig, sier Mathias ærlig.

Hadde det ikke vært for denne foreleseren, hadde jeg ikke vært sykepleier i dag.

Mathias Tverbekkmo

Trollbundet av sjarmerende Helgeland

Med utdannelse i boks og hele fremtiden for sine føtter, var det allikevel noe med den nord-norske levemåten som føltes riktig og veldig zen.

– Jeg overtalte kjæresten min fra Dokka til å flytte opp hit allerede på andre året av bacheloren, humrer Mathias.

Sammen bosatte paret seg i den idylliske fjordbygda Hemnes, hvor alle kjenner alle og lokalsamholdet er selve hjørnestenen i samfunnet.

– Jeg synes rett og slett at folk er triveligere her oppe, forteller han og utdyper:

– Folka her har en genuin interesse av å bli kjent med nye folk og inkluderer nye tilflyttere i lokalsamfunnet. Det er utrolig fint, og det er vi ikke vant til sørpå.

For Mathias, som er oppvokst midt blant store jordbruksområder i Vestre Toten, ble Helgeland nærmest som et eventyrlandskap. Ett av mange inntrykk fikk han da han var i praksis i Sandessjøen.

– Jeg hadde leid en leilighet nedenfor fjellkjeden De Syv Søstre. Fra vinduet kunne man se alle de syv fjellene på rekke og rad. Det var så majestetisk og kan ikke sammenlignes med noe av det jeg har sett der jeg vokste opp, forteller sykepleieren om den overdådige naturen langs Helgelandskysten.

Fikk drømmejobben etter erfaring fra praksis

I sykepleierutdanningen fikk Mathias prøve ut mange ulike arbeidsfelt gjennom praksisopphold i offentlig og privat sektor. Han var innom både sykehus, psykiatri, sykehjem, hjemmesykepleien og ledelsespraksis.

– Det som er så fint med praksisordningen, er at du får prøve ut hvilket felt du vil jobbe med som sykepleier i fremtiden. Så allerede første halvår på studiet kan du ha ganske god peiling på hva du vil jobbe med når du er ferdig utdannet, forteller Mathias.

Selv har han funnet sin hjertesak og har fått drømmejobben innen rus og psykiatri i Hemnes kommune i Nordland.

– Det som får meg til å stå opp hver dag, er å hjelpe folk tilbake i samfunnet. Rus og psykiatri er den problemstillingen jeg trives best å jobbe med.

– Hvis jeg for eksempel har jobbet med mennesker som har sosial angst, og jeg treffer dem alene på butikken to år etterpå, så er det noe som gir meg veldig mye som menneske. Det føles veldig betydningsfullt, forteller Mathias med en indre ro som gjør at brikkene faller på plass.

Vi skjønner hvorfor han passer i jobben som sykepleier.

Bachelor i sykepleie

Som sykepleier vil du være tett på mennesker i livets viktige øyeblikk - ved fødsel og ved livets slutt.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 180