Fotballklubb, oppdrett og LæreriNord sammen om møte

to damer

LAGARBEID: Benedicte Halvorsen i Bodø/Glimt t.v. og Nina Kjeøy ved Nord universitet ser frem til videre samarbeid. Foto: Olav Frigaard.

Fotballklubb, oppdrett og LæreriNord sammen om møte
Hva LæreriNord, Bodø/Glimt, Kvarøy Fiskeoppdrett og Rana kommune har til felles? Ønsket om sterke lokalsamfunn!

Nylig ble det kjent at Bodø/Glimt og Action Now ønsker å samarbeide med LæreriNord om rekruttering. Mandag denne uka hadde samarbeidspartnerne for første gang et rekrutteringsmøte i Mo i Rana.

Møteleder Nina Kjeøy ønsket alle fremmøtte velkommen. Hun leder kommunikasjons- og rekrutteringsarbeidet ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet.

– Gjennom vår store rekrutteringssatsing LæreriNord samarbeider vi med over 70 kommuner i Nordland og Trøndelag. Vi ønsker å styrke laget. Før jul inviterte jeg Bodø/Glimt til et samarbeidsmøte og de sa ja med en gang. Nå er vi i gang, sier Kjeøy.

Både inspirerende og rørende

Benedicte Halvorsen, leder for organisasjon- og forretningsutvikling i Bodø/Glimt, sa under møtet at hun raskt skjønte at LæreriNord er en satsing de ønsket å være med på. Halvorsen fortalte hva en av hennes lærere hadde betydd for henne i videregående skole.

- Vi har alle den ene læreren som har betydd det lille ekstra, sa Halvorsen.

Etter Halvorsens innlegg ble det vist en video, der trener i Bodø/Glimt, Kjetil Knutsen fortalte om sine 15 år som lærer. Og hvordan han bruker erfaringen som lærer hver dag i jobben sin som trener.

Fiskeoppdrett og lærerrekruttering

Alf Gøran Knutsen, CEO i Kvarøy Fiskeoppdrett - og en del av Action Now-nettverket - er selv utdannet lærer. Han fortalte hvordan de tenker rekruttering og hvordan de jobber for å sørge for at det skal være gode barnehager og skoler i Lurøy kommune.

- Vi er helt avhengige av å ha søkere til lærerutdanningene, og vi er avhengig av at de som tar utdanning ønsker å jobbe i barnehagene og skolene i distrikten, sa Knutsen.

Avhengig av at folk vil bo i distriktene: Alf Gøran Knutsen, CEO i Kvarøy Fiskeoppdrett, og kåret til årets navn i Sjømatnæringen i Norge i 2023, er engasjert i rekruttering til barnehager og skoler. Det handler om bosetting i distriktene. Foto: Olav Frigaard.

Attraktive arbeidstakere - og litt magi

Pål-Stian Sjåvik, skolesjef i Rana kommune, var glad for at LæreriNord og samarbeidspartnerne fikk til et rekrutteringsmøte i Mo i Rana.

- Vi trenger mellom 20 og 30 årsverk i skolen i årene fremover. Vi skal sørge for at dere som tar ei utdanning og begynner hos oss, får god oppfølging, sa Sjåvik. Han fremhevet også de mange karriereveiene innenfor skolesystemet og gode etter- og videreutdanningsmuligheter.

Dekan Rose Martin ved Nord universitet understreket at verden trenger lærere mer enn noen gang.
- Det er magi å lede fremtidige generasjoner med omsorg, vennlighet, ansvar, etikk, inkludering og inspirasjon, sa Martin.

Flere ble inspirert

Hanne Gravrok og Marita Jørgensen Hestnes, prosjektleder og studieveileder i LæreriNord i Nordland presenterte studiemuligheter, ulike studiemodeller som studenter kan velge mellom - avhengig av hvor de bor og hvilken livssituasjon de er i - og de gode mulighetene for å få tilbakebetalt studielån hvis man velger en grunnskolelærerutdanning.

- Dette var virkelig en inspirerende kveld. Jeg skal ta grunnskolelærerutdanning til høsten, sa en av deltakerne.

Les også:
Bodø/Glimt slår lissepasning til lærer­utdanningen ved Nord universitet (khrono.no)
Bodø/Glimt + LæreriNord = bygge sterke lokalsamfunn
LæreriNord - sammen for å rekruttere lærere

LæreriNord

Et samarbeid mellom Nord universitet ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. Sammen med over 70 kommuner i Nordland og Trøndelag ønsker man å:

1. Få flere til å velge en lærerutdanning ved Nord universitet.
2. Få flere til å velge læreryrket.
3. Fremsnakke den gode jobben som gjøres av lærerutdannere og i skolene og barnehagene.

LæreriNord - sammen for å rekruttere lærere